Publicerad kl 00:00 den 28 Dec 2008

Kevin Smith lämnar sitt View Askewniverse för andra gången när han bestämmer sig för att redogöra historien om två gamla vänner som hållit ihop i vått och torrt genom åren. Smith har också valt att jobba med Seth Rogen, en duo som känns som gjorda för varandra och det öppnar upp för en hjärtevärmande komedi som visar vilken kompetent och smart regissör Kevin Smith verkligen är.
Jag gissar på att det är många kritiker och filmvetare därute som avvisar Smiths verk som larviga och fåniga, oförmögna att se humorn, den vassa dialogen och hur listigt vissa av hans filmer hänger ihop. Det är enkelt att vifta bort dem, med ett varningens pekfinger om att han bara bidrar med ytterligare ett epos för skräpkulturen. På senare tid har det dock blivit tydligare att Smith börjat växa ifrån sin lite barnsliga stil, visserligen visade han sin seriösa sida med “Chasing Amy”, men med senaste “Clerks 2” började man se att Smith visade helt nya kvaliteter som regissör. Med “Zack and Miri Make a Porno” tar han steget fullt ut och han lyckas förmedla en stor portion värme och kärlek trots att han inte avviker från sitt numera klassiska signum där profaniteter och provokationer utgör en stor del av filmen. Här har han byggt storyn kring den explosionsartade internetporren, fört in den in i dagsljuset och lyckats göra en romantisk komedi som river upp ny mark samtidigt som den står stadigt på den gamla.

Ett kyligt och vintergnistrande Pennsylvania får stå som bakgrund för huvudrollsinnehavarna Seth Rogen och Elizabeth Banks som spelar Zack och Miri, två livslånga vänner som delar lägenhet och har det snålt med likvida medel. När dessa försvinner totalt från deras respektive händer ökar räkningarna i lika snabb takt som desperationen. Zack får då den briljanta idén om att de ska utnyttja Internets slagkraft med säljpotentialen i sex. Varför inte göra amatörporr tillsammans?

I Sverige lär inte Zack and Miri väcka lika mycket anstöt som i USA där sex anses vara något fult. Vi är förhoppningsvis lite mer liberala när det gäller sex, och då porr i synnerhet. Men det är intressant att se Smith arbeta upp en simpel kärlekskomedi kring detta tema då det öppnar upp ytor för en hel del skojiga situationer. Smith håller en grov, men ändå jämn nivå på sexinslagen och satsar på parodiartad porr med Star Wars-tema. Smith håller en bra balans i berättandet för det är ju faktiskt inte porren som står i centrum även om många vill få det till det. Det som vissa stunder gör filmen fenomenal är den strålande kemin mellan Banks och Rogen samt birollsinnehavarnas roliga och sympatiska upptåg. Det, och de kvicka replikskiftena som äger rum, väger upp en något tunn story. Man kan inte annat än skratta med det intet ont anande kärleksparet när de med taffligt skådespeleri försöker sig på att spela in något som ska föreställa porr. Rogen har aldrig varit så bra som i Smiths händer och jag ser verkligen fram emot mer samarbete dem två emellan, men Banks är också mycket bra och stjäl många scener.

Zack and Miri är Kevin Smiths bästa verk hittills. Den har en mognad och attityd som man bara kunnat hinta om i hans tidigare filmer. Den är rolig, gemytlig och fylld med absurd komik och träffsäker kärlek där Smiths litterära förmåga lyser igenom ännu en gång. Och allt det förpackat i något så hysch-hysch som porr. Klockrent.

Zack and Miri Make a Porno

Kevin Smith

Jason Mewes,