Zathura är ett äventyr helt i Jumanjis fotspår. Man kan nästan se det som en uppföljare eftersom upplägget är identiskt och filmen bygger mycket på spektakulära effekter. Zathura överglänser dock Jumanji och bjuder på en väldigt varierad och rolig resa.
Filmen handlar om de två unga bröderna Danny och Walter som inte gillar varandra särskilt mycket. De tävlar om allt och försöker vinna mycket uppmärksamhet från sin far, spelad av Tim Robbins. Föräldrarna är skilda och den äldre brodern skyller på sin yngre bror att det är hans fel. Barnen har svårt att kommunicera och hanterar inte situationen särskilt bra. Men när Danny av en slump hittar ett sällskapsspel i källaren kallat Zathura så börjar det hända saker. När de börjar spela spelet så kastas det in i ett äventyr långt ut i rymden tillsammans med sin ilskna syster och deras hus.

Zathura är en underhållande film. Jag gillade den direkt och det är ett högt tempo vilket jag uppskattar. Man hinner aldrig tröttna eller tänka på annat för det händer saker hela tiden. För varje drag i spelet som bröderna gör så medför detta en händelse. Fantasin är stor hos filmmakarna och den ena bisarra händelsen efter den andra avlöser varandra. Effekterna är välgjorda och filmen förlitar sig mycket på “verkliga” effekter och badar inte i digitala sådana även om man kan tycka det till en början vilket är skönt då det ser mycket bättre ut i vissa fall. I Zathura är vissa av dessa effekter klockrent gjorda och ser mycket mer trovärdigare ut än vad ett digitalt dito skulle ha gjort tror jag. Just storymässigt så tillför inte Zathura särskilt mycket och det är ingen avancerad handling för fem öre utan handlar enbart om spännande och rolig underhållning. Josh Hutcherson och Jonah Bobo som spelar de två bråkande bröderna gör ett bra jobb och levererar trovärdiga prestationer trots deras unga ålder. Tim Robbins roll är ganska liten och gör inga särskilda intryck utan han verkar mest finnas där för att fylla ut rollistan med lite erfarenhet. Visst är det lite sterotypt med karaktärerna men det kan man ta eftersom filmens syfte är att leverera underhållning istället för att utveckla och ge djup åt rollfigurerna. Det är lättsamt men ändå så pass bra.

Zathura är regisserad av Jon Favreau som har medverkat i diverse tv-serier och filmer men även regisserat ett par också. Här gör han det med bravur och står för ett solitt hantverk som aldrig blir tråkigt. Zathura är helt klart sevärd om man gillar äventyrsfilmer med bra effekter och bra fart. Och särskilt om man gillade Jumanji.

Zathura - ett rymdäventyr

Jon Favreau

Jonah Bobo,