Publicerad kl 00:00 den 20 Nov 2005

i kategorin

Spelrecension

Henrik Vilén

hvilen@cine.se

Ingen undgår marknadsekonomin. Det är därför inte konstigt att de stora varumärkena exploateras in absurdum. Boken blir filmen som blir spelet som blir korten som blir pyjamasen som blir liggunderlaget som blir kondomen. There is no stopping it.

Det finns egentligen inget egenvärde i att stoppa det. Marknaden och företagen lever i symbios. De producerar. Vi konsumerar. Fast det tar inte bort besvikelsen.

Om man ska göra ett spel av Harry Potter måste man välja om man ska göra ett rollspelinriktat eller ett actioninriktat sådant. Föga förvånande väljer man att göra ett actioninriktat och hey, inget fel med det. Det kan fortfarande bli hur bra som helst. Visserligen sitter jag och är lite bitter över att ingen gör ett gigantiskt Morrowind-liknande feel good-rollspel av licensen, fast med tanke på min kärlek till action så köper jag valet.

Vi är inte idioter
Men problemet med Harry Potter och den flammande bägaren är att det är så himla oambitiöst. Det finns fyra knappar att använda sig av förutom riktningsknapparna, en för accio (att dra till sig saker), en för jinxes (attackinriktade trollformler) och en för charms (mest pusselinriktade trollformler) och en för att göra så att våra tre vänner går in i någon slags trans. I kategorierna jinxes och charms finns det en uppsjö av trollformler, men ändå låter de inte oss välja själva vilka trollformler vi vill använda i olika situationer. Nej då, det väljer datorn. Electronic Arts idiotförklarar oss, säger att vi inte kan avgöra bäst själva vad vi vill använda och att det blir för svårt om vi faktiskt måste anstränga oss mer än att trycka på en knapp så snabbt som möjligt under en strid.  Det finns så mycket potential i den här sortens actionspel. Vi hade kunnat få bemästra olika anfall- och försvarstaktiker, levla upp trollformler, köpa nya trollformler och färdigheter, göra coola sammansvetsade trippelattacker och utforska fantastiska miljöer. Funktionen som gör att vi kan köpa kort och använda som olika attributboostare mellan banorna är visserligen bra men samtidigt väldigt underutvecklad. Ban- och miljödesignen är helt otroligt fantasilös, vilket är en bedrift i sig med tanke på vad det hela är baserat på.

Det märks att man inte kände press att göra Världens Bästa Spel utan bara Harry Potter-Spelet. Då blir det ett spel utan ambitioner och vilja fast samtidigt något helt klart spelbart och stundtals underhållande. Vi konsumerar. De producerar.
Läs Filmrecensionen