Publicerad kl 00:00 den 24 Oct 2006

i kategorin

Spelrecension

Alexander Danling

adanling@cine.se

I varje grannskap finns det ett hus som bär på en hemlighet. Tvärs över vägen från DJ:s hus ligger ett nedgånget, gammalt ruckel som är långt från normalt – det äter nämligen människor, bokstavligen. DJ och hans två vänner, Chowder och Jenny, bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen försiggår innanför den slitna fasaden. När DJ:s föräldrar åker bort över helgen gör gänget slag i saken. Beväpnade med varsitt vattengevär styr de sina steg mot det läskiga huset.
Dessvärre blir de tre upptäckta och någon ringer polisen som snabbt kommer till platsen. CJ och hans vänner blir inlåsta i polisbilen medan poliserna själva undersöker huset. Men det slutar inte bättre än att huset sväljer poliserna, polisbilen och med den CJ, Chowder och Jenny. Nu är det upp till dem att rädda det skräckslagna grannskapet, och sig själva, från monsterhusets läskiga inre.

Monster House bygger på filmen med samma namn och är ett skräckspel för den lite yngre publiken. Upplägget påminner en smula om Luigi’s Mansion och Resident Evil – du letar nycklar och kistor för att kunna låsa upp dörrar som leder djupare in i huset. Under spelets gång växlar man mellan de tre olika vännerna, som har blivit separerade och befinner sig i helt olika rum. Utvecklarna Artificial Mind And Movement har lyckats relativt bra med att få en spöklik och mörk stämning med snygg grafik och välgjorda ljudeffekter utan att det blir varken för mesigt eller för läskigt. Ett och annat överraskningsmoment finns där också då träden från trädgården plötsligt brakar in genom ett fönster eller en vägg, kontrollschemat byts då för en stund till en förenklad variant av den vi såg mycket av i Quantic Dreams Fahrenheit – Active Time Combat – tryck på den knapp som visas på skärmen för att klara dig ur situationen. Ett roligt, men ibland irriterande, inslag som bidrar till variation i det annars ganska monotona spelupplägget.

Var och en av de tre minihjältarna har olika färdigheter och tillhyggen att tillgå – DJ:s vattengevär fungerar efter några uppgraderingar som en brandslang och med sin kamera kan han blända husets fiender. Chowders gevär fungerar som en hagelbrakare fast med vatten och han kan även skjuta vattenballonger. Jenny har en slangbella som är grym på att skjuta sönder hänglås och hennes vattengevär skjuter riktigt långt och snabbt. Monster House är ett väldigt linjärt och barnanpassat spel, det går till exempel inte ens att gå fel då alla alternativa vägar är avspärrade med rostiga rör. Handlingen förs framåt i nio olika kapitel där varje kapitel utspelar sig på ett nytt ställe i huset. För en erfaren spelare tar det cirka fyra timmar att spela igenom hela spelet, tre och en halv för en andra genomspelning. Trots den alldeles för korta speltiden, och trots att det är ett barnspel, har jag ändå ganska roligt när jag spelar. CJ och hans vänner kläcker ur sig små roliga kommentarer och handlingen är tillräckligt intressant för att engagera. Dock är spelet ämnat för barn och bör därför endast spelas av just barn. Punkt.

Betyg: 5 av 10
Släppdatum: 2006-08-04
Antal spelare: 1