Publicerad kl 23:05 den 4 Jul 2006
av
Alexander Payne är en av de stora amerikanska filmberättarna som verkligen är på väg mot rätt håll. Payne är inte på väg åt samma håll som Wes Anderson, Spike Jonze och andra filmskapare av den nya skolan. Payne jobbar vidare i den gamla skolan hantverk, där utvecklingen av karaktärerna är det absolut viktigaste.
– Det finns en gammal diskussion om att man ska skapa ett 50 / 50-förhållande mellan historia och karaktär. Men jag är mycket mer intresserad av karaktärerna, säger Payne.
Alexander Payne föddes den tionde februari i Omaha, Nebraska.Paynes familj, som hade grekiskt påbrå bytte tidigt efternamn, från Papadopoulos till Payne. Anledningen till namnbytet var enligt Payne att man snabbare ville integrera sig i det amerikanska samhället. Alexander Payne var en flitig student, han studerade bland annat Spanska under ett år på Salamancas Universitet i södra Spanien. Examen tog han på respekterade Standford University. När Payne gått ur skolan började han studera på filmskolan “UCLA Filmschool” i Nebraska, där han för övrigt gick ut med höga betyg och en examen i “Theater Arts”.
Payne inledde sin karriär med “Citizen Ruth”. Filmen är en skruvad komedi, men har också en seriös betoning då det samtidigt blev ett uppseendeväckande inlägg i debatten om abort. Payne följde upp debuten med highschool-komedin “Election”, där Reese Witherspoon spelar titelrollen. I detta fall handlar det inte om någon traditionsenlig highschool-komedi där slag under bältet skämt blandas med några pinsamma situationer. Payne skapade en lysande komedi, som givetvis var seriös. Även här försöker Payne dela med sig av ett budskap, en kommentar till samhällsdebatten. Denna gång handlade den effektiva kommentaren om det amerikanska valsystemet.
Paynes definitiva genombrott kom 2001 med “About Schmidt”. Jack Nicholson spelar Warren Schmidt som nyligen pensionerat sig. När han fru tragiskt går bort ger sig Schmidt ut på landsvägarna för att upptäcka gamla minnen, och bege sig mot dotterns bröllop. “About Schmidt” hade även den mycket att säga till om. Åldrandets bieffekter, hur en gammal man är rädd för döden och åldrandet. Avslutningsscenen är personligen en av de starkaste jag sett. Payne skrev manuset tillsammans med Jim Taylor och blev för andra gången nominerad till en Oscar för bästa manus efter tidigare upplaga, även Election hade inbringat samma nominering.
“Sideways” är Paynes senaste film och kan enkelt beskrivas som Alexander Paynes livs film. Ett mästerverk han kommer få väldigt, väldigt svårt att överträffa. Sideways går personligen in på min egen lista över historiens fem bästa filmer. Skildringen av den depressiva Miles (Paul Giamatti) och den impulsive vännen Jack (Thomas Haden Church), när de skall testa lite vin och spela lite golf i Santa Barbaras vindistrikt har allt, men framförallt den underbaraste humorn som skildrats på en vit duk.
Att försöka förklara hela “Sideways” storhet är lika svårt som det alltid är med alla stora och säregna dramer. Det talar för sig självt.
“Sideways” var första gången Payne filmade utanför sin hemmiljö i Nebraska. Varje gång han fått det konstaterandet har Payne ryckt på axlarna och sagt att hans filmer är en magisk matta som han vill använda för att resa runt och ta en titt på planeten.
– Att göra Sideways har nog varit den lyckligaste upplevelsen i hela mitt liv. Inte bara för att omgivningen var så fantastisk, utan så många andra skäl också, har Payne också sagt i flera medier. När en regissör har den typen av inställning kan det inte gå fel.
Payne har sagt att det är hans plikt att blanda sig i diskussionen om varierande ämnen via sina filmer, detta med tanke på hur Amerika står politiskt, socialt och kulturellt just nu.
“Min nästa film kommer att ha mer att göra med vad som händer i världen just nu”.
Paynes kommande projekt skall tydligen vara titulerat “Nebraska”, men inte utspela sig i delstaten. Han säger sig vilja jobba med svartvitt och Cinemascope i sitt kommande projekt. Det vore vågat, och mycket intressant om Payne släpper en film helt i svartvitt, något vi aldrig ser idag.
Alexander Payne är en av få regissörer som har sista ordet gällande klippandet av scenerna. Normalt sätt har filmbolagen speciella anställda som jobbar efter åldersgränser och andra snitt. Hittills har Payne dock fått göra detta själv min sina kollegor. Payne hade gärna filmat Sideways som en independentproduktion. Fast då hade han själv behövt jobba på utländska releaser och välja små skådespelare för att budgeten skulle gå ihop. Istället sa 20th Century Fox, som köpte rättigheterna till Sideways:
– Vi räknar med dig, välj vem du vill, till vilken roll du vill och gör hur du vill.