Det har varit ett bra år för röda mössor och snygga sneakers. Ett bra år för Wes Anderson. Han lyckades inte bara med att få sin film “Life Aquatic” nominerad i tre kategorier, utan placerade sig även överst på listan över årets bästa regissörer. Tack vare det mästerliga arbetet med just “Life Aquatic”. Segern var förvisso inte särskilt överlägsen och endast några procentenheter kom att skilja på Anderson och Chan-Wook Park när alla röster hade räknats ihop. Chan-Wook Park producerade förvisso sin Oldboy redan 2003, men på grund av en usel inställning till nytänkande asiatisk film fick vi i Sverige inte se filmen förrän i år.
De procentenheter som skiljde Wes Anderson från Chan-Wook Park framstår emellertid som astronomiska avstånd i kontrast med årets nomineringar för bästa musik. “Ray”, “Life Aquatic” samt “Star Wars” slutade alla tre med 24% av rösterna. “Ray” är förvisso helt överlägsen när det kommer till musikaliska kvaliteter, och att hans verk får sitta så nära ett bakåtsträvande “Star Wars”-soundtrack upprör säkerligen många. Specialskrivna soundtracks har dock en tendens att förädla filmdukens känslor, något som samtliga “Star Wars”-filmer med sina rymdmarschmelodier är utmärkta exempel på.
Kategorin Bästa manus var en av de få kategorier som saknade nomineringar med Wes Anderson-anknytning. Istället toppade “Crash” och genomgeniala “Sideways” listan, följda av “Batman Begins” på en tredjeplats som filmen inte alls förtjänar. Att ett manus som skulle kunna vara skrivet av en lågstadieklass placerar sig ovanför den otroligt känslofyllda “En långvarig förlovning” känns som en känga i ansiktet på alla med Bra Smak.
Bästa regi
1. Wes Anderson – 33 %
2. Chan-Wook Park – 25 %
3. Mike Nichols – 17 %
4. Ron Howard – 15 %
5. Michael Haneke – 8 %
Bästa musik
1. Ray – 24 %
1. Life Aquatic – 24 %
1. Star Wars – 24 %
4. Kingdom of Heaven – 15 %
5. En långvarig förlovning – 11 %
Bästa manus
1. Crash – 38 %
2. Sideways – 22 %
3. Batman Begins – 18 %
4. Finding Neverland – 13 %
5. En långvarig förlovning – 7 %