Publicerad kl 00:00 den 4 Mar 2005
av
Nya Zeeland är en liten ö i Stilla havet som ståtar med en vacker och varierad natur, mängder med får, en tuff nationalsport och så förstås Peter Jackson, mannen som satte det lilla landet på kartan när han regisserade det största fantasyäventyret i historien.
Peter Jackson kom till världen den 31 oktober 1961. Han växte upp i Pukerua Bay, en kuststad nära huvudstaden Wellington och som enda barn till Joan och William Jackson utvecklade Peter snabbt en rik fantasi. Det tog inte särskilt lång tid innan han fick utlopp för den via en gammal Super 8-kamera han fick av ett par vänner till hans föräldrar. Peter visade tidigt att han hade en näsa för filmskapandets ädla konst.
Peter har ingen formell träning när det kommer till att producera film, utan han har lärt sig allt på egen hand. I sina tidiga år skötte han själv det mesta av arbetet, i allt från klippning och effekter till skådespel och regi. Inspirerad av gamla Ray Harryhausen-filmer så gjorde han flera kortfilmer där effekterna blev en central del i hans skapande. Han utforskade också brett olika teman, från andra världskriget till en parodi på “Goldfinger”. Humorn blev också sedermera en central del av hans filmer och flera av hans tidiga verk är sotsvarta komedier där han blandar skratt och skräck med en sällan skådad fingertoppskänsla.
Under tiden Peter filade på sin första långfilm “Bad Taste”, en skräckkomedi om utomjordingar som invaderar en liten stad i Nya Zeeland, jobbade han med fotolitografi på lokaltidningen. Han bodde hemma för att spara ihop så mycket pengar som möjligt till produktionen och under en fyraårsperiod filmade han varje helg tillsammans med vänner och kollegor. I slutet av produktionen fick Nya Zeelands filmkommission nys om inspelningen och sköt in mer pengar så att Peter kunde färdigställa filmen. “Bad Taste” släpptes 1987 och odlade snabbt ett rykte bland splatterfans världen över. Många blev hänförda av de fyndiga specialeffekter och tekniska lösningar som Peter skapat med en närmast obefintlig budget och efter en visning i Cannes såldes rättigheterna till tolv länder vilket därmed gjorde att Peter kunde arbeta fulltid med film.
Under den här tiden träffade Peter sin blivande fru Fran Walsh och tillsammans har de nu två barn, Billy och Katie Jackson. Vid sidan av deras partnerskap har de även arbetat tillsammans med manusförfattandet under hela Peters karriär. Under arbetet av hans andra film “Meet the Feebles” började han även arbeta med specialeffektsgurun Richard Taylor och klipparen Jamie Selkirk, två herrar som också kollaborerat med Jackson under de år som han varit aktiv inom branschen. “Meet the Feebles” var en radikalt annorlunda film gentemot “Bad Taste” och beskrevs av media som “Mupparna på LSD”. Peters morbida sinne för humor fick ett ännu större utrymme än i “Bad Taste” och filmen prisades för sin originalitet och sitt absurda manus men överlag var “Meet the Feebles” en svårsåld film som inte genererade någon nämnvärd framgång förrän flera år senare då den uppnådde en viss kultstatus.
Jackson fortsatte demonstrera sin sjuka humor när han bestämde sig för att skapa en av de blodigaste filmerna i historien. “Braindead” blev Jacksons första professionella film med en budget satt på 3 miljoner dollar och han valde denna gång att löpa hela linan ut när det kommer till slafsiga specialeffekter, ett val som definitivt satte honom på kartan bland skräckentusiasterna. “Braindead” skapade hysteri runtom i världen och debatten om videovåld fick nytt vind i seglet efter det hårda 80-talet då filmer som “Evil Dead” bannlystes i ett flertal länder. Filmen släpptes dock utan klipp i många av de länder som tidigare varit hårda på censuren tack vare att våldet ofta sågs ur ett mer komiskt perspektiv och idag är “Braindead” en milstolpe bland splatterfilmer.
Efter “Braindead” kände Peter att det var dags att byta genre. Det gick inte skruva upp våldet mer så blod, tarmar och svart humor blev utbytt mot en oväntad seriositet där han verkligen visade sina konstnärliga ambitioner. “Svarta änglar” blev biljetten in till Hollywood då den blev Oscarsnominerad för bästa originalmanus 1994. Jackson skapade här också sitt specialeffektsbolag Weta Workshop som framställde effekterna till filmen. Bolaget har numera rest sig som en av de främsta inom branschen. Robert Zemeckis var en av dem som tog notis om Jacksons kritikerrosade drama och erbjöd sig att producera “The Frighteners” som blev Peters första amerikaniserade film. Han skrev först filmen tillsammans med Fran under tiden de skrev “Braindead” men båda insåg snabbt att teknologin inte var tillräckligt avancerad för effekterna. Zemeckis tanke med filmen var att den först skulle vara en episod ur “Tales from the Crypt” men ändrade sig sen när han såg det färdiga manuset. “The Frighteners” blev ingen stor kommersiell framgång, men den strök kritikerna medhårs och banade vägen för innovativa effekter som sedermera utvecklades för “Härskarringen”. Innan Peter gav sig på den berömda fantasytrilogin ville han först producera en nyversion på “King Kong”, men Universal Studios backade när “Joe – Jättegorillan” redan fått grönt ljus.
Rättigheterna till Tolkiens episka saga vann Peter när han träffade producenten Saul Zaentz 1997. I början av produktionen samarbetade han med Miramax, men var inte helt nöjd då studion pressade honom till att rendera historien till en enda film. Peter avvärjde dock dealen i sista sekund när New Line Cinema visade intresse för en trilogi, efter att han visat konceptbilder och animationer på Gollum för studiochefen Robert Shaye. Filmandet för “Härskarringen” förlades till Nya Zeeland och pågick i över ett år, från 11 oktober 1999 till 22 december 2000, med flera omtagningar och extra efterarbete mellan varje film. “Härskarringen” är ofta ansedd som en av världens mest ambitiösa filmprojekt och arbetet med trilogin tog över åtta år att slutföra. När “Sagan om Ringen” närmade sig sin premiär var förhandssnacket så stort att man kunde tro att hela världen pratade om filmen. Marknadsföringen var gigantisk, och Tolkiens verk fick själv ett pånyttfött intresse med stora försäljningsframgångar som följd. Köerna till biograferna ringlade långa, och i slutändan blev “Härskarringen” en av de mest inkomstbringande och kritikerrosade trilogierna i filmhistorien. Många prisade filmerna för deras höga produktionsvärden och innovativa effekter, där motion capture fick ett stort genombrott med Andy Serkis paradroll som Gollum, men även huvudrollsinnehavarna och castingen överlag fick mycket beröm. Oscarakademien belönade trilogin rikligt, och “Sagan om konungens återkomst” skrapade ihop elva statyetter, ett rekord som delas endast med “Ben-Hur” och “Titanic”. Jackson blev namnet på allas läppar och i en intervju konstaterade han själv att vad han än gör i framtiden så kommer han nog alltid att bli förknippad med “Härskarringen”.
Efter succén med “Härskarringen” kunde Peter välja och vraka bland alla anbud. Dock fanns det bara ett som var intressant och det var fortfarande nyinspelningen av “King Kong”. Universal gav honom en obegränsad budget och en rekordlön på 20 miljoner dollar för att regissera den mäktiga historien om jätteapan Kong och hans öde. Filmen blev en gigantisk succé, och kritikerna blev i vanlig ordning lyriska över det spektakulära äventyret. Efter Kong tog Peter semester på ett år. Han ville spendera tid med sin familj och känna lugnet efter cirka tio hektiska år av filmskapande. Han uttryckte också en önskan att få jobba med lite smalare filmer i kontrast till de storskaliga produktioner han ägnat dem senaste åren åt. Han sneglade mycket på Alice Sebolds bästsäljande roman “Flickan från ovan” och började tillslut produktionen 2007 med release två år senare. Filmen fick ett förhandsrykte som en möjlig Oscarkandidat för bästa film men slutade upp med mestadels ljummen kritik från både kritiker och fans.
Vid sidan av regisserandet har Peter varit en flitig producent. När “Halo”-filmen gick i stöpet valde han att producera “District 9”, en sci-fi saga som banade vägen för Neill Blomkamps karriär, och nu senast producerade han den efterlängtade Tintin-filmen som regisseras av ingen mindre än Steven Spielberg. Peter själv har återvänt till Midgård för att färdigställa filmatiseringen av ännu ett av Tolkiens berömda verk, “The Hobbit” – ett mastodontprojekt som sträcker sig över tre filmer och som har premiär december 2012 respektive 2013. Arbetet med filmerna har kantats av otaliga motgångar, och under en period såg det mörkt ut för filmernas framtid. Jackson har dock fått ordning på sina kort och filmandet är i full gång.
Från det lilla hobbyprojektet “Bad Taste” har Jacksons filmer växt till sig i både skala och rykte. De lekfulla inledningsfilmerna blev början på något enormt, och gör det själv-mentaliteten lyser fortfarande igenom trots storleken på filmerna. Trots att han inte längre är den enmansarmé som han en gång var så har han fortfarande ett finger med i spelet över varje aspekt av sina filmer, och är en notorisk perfektionist som filmar mängder med tagningar från varje vinkel och vrå. Där många utländska filmregissörer drömmer om att flytta till det stora landet i väst för att göra karriär, så huserar Jackson kvar på den trygga lilla ö han växte upp i, med ett stadigt fotfäste och ett sådant bra rykte att Hollywood numera kommer över till honom för utbyten av idéer och tekniker.