Publicerad kl 00:00 den 15 Jun 2006
av
Emmy Rossum började teaterkarriären när hon var sju år och valdes ut att medverka i Metropolitan Opera på Lincoln Center som medlem i Children’s Chorus. Här fick hon en klassisk skolning i sång och drama, samtidigt som hon medverkade i mer än tjugo olika operauppsättningar på fem språk. Rossum tycks ha ett intresse för katastroffilmer, då hon också hade en stor roll i Roland Emmerichs jättesuccé “The Day After Tomorrow” där hon spelade mot Jake Gyllenhaal. Men Emmy Rossum är antagligen mest känd för rollens om Christine i regissören Joel Schumachers filmversion av teatermusikalen “Fantomen på Operan”. Musikalens skapare, Sir Andrew Lloyd Webber, valde personligen ut Rossum, som då bara var 16 år, för rollen som operasångerskan som den besatte Fantomen förälskar sig i. Hennes rolltolkning gav Rossum en Golden Globenominering 2004 som bästa skådespelerska i musikal eller komedi.
“Poseidon” handlar om en våg som med kolossal kraft, kastar ett lyxkryssare våldsamt till babord innan det kantrar och rullar runt med kölen uppåt. Passagerare och besättning kastas runt i fritt fall, krossas av spillror eller sugs ut i havet när vattnet brusar in genom de sönderslagna fönstren. Balkar kollapsar, avslitna gasledningar antänds och skjuter blixtar av eld. Lampornas sken dör ut, vilket lämnar stora delar av fartyget i mörker och kaos.
Emmy Rossum spelar Kurt Russells dotter. När fartyget kantrat beger sig Russel ut för att söka efter Jennifer (Rossum) och hennes fästman Christian. Bara en timme tidigare har detta unga par funnit det omöjligt att berätta för honom att de är förlovade, men nu står de inför mycket allvarligare utmaningar.
Blir din karaktär något av en hjälta i filmen?
Var filmen rolig att göra, och vill du göra någonting liknande igen?
När jag läste manuset visste jag att det skulle bli tufft att göra, men då visste jag inte att jag skulle lära mig att både dyka med och utan tuber.
De tränade oss i någonting de kallade ‘the cage of death’, vilket var en kub byggd av plexiglas, som de sänkte ner över mitt huvud, så att jag inte kunde simma upp, kuben stannade där fram till dess att jag inte klarade mer, vilket var ungefär en och en halv minut. Därefter drog de upp kuben och jag fick simma upp. Det var lite småläskigt.
Det var ett träningsredskap?
Den röda varningsflaggan dök aldrig upp?
När du läste manuset, var det någonting du trodde att du inte kunde göra, som du senare, på inspelningsplatsen, kunde göra?
Jag svettades och mådde jättedåligt och mina vänner så ‘titta bara på de gulliga fiskarna. De är fina’, och jag svarade ‘ta mig bara här ifrån’. Men jag satte mig ner tillsammans med Wolfgang som pratade mycket om filmen och varför han valde mig till rollen, vilket fick mig att må bättre. ‘Okay, off to scuba diving’ sa han plötsligt, ‘huh’, svarade jag, ‘vilken del av ekvationen missade jag?’. Det var flera läskiga tillfällen och mycket träning. Ibland, när vi kom upp till ytan började alla skratta hysteriskt, ‘detta är vårt jobb, det är helt sinnessjukt’. Men nu känner jag mig stolt över filmen vi gjorde, för mig är det den ultimata actionthrillern där du får sitta på nålar under hela filmen.
Denna typ av film är relativt annorlunda i jämförelse med din operautbildning. Funderade du någonsin på att göra actionfilmer som denna?
Slutligen, vad är viktigt för dig just nu?