1.5
Publicerad kl 00:00 den 8 Nov 2006
av
Svensk polisfilm lever och frodas på svenska biografer, även om kvantitet uppenbarligen går före kvalitet när vi i höst har kunnat se hur poliskonstaplarna Beck, van Veeteren och Wallander löser brott på vita duken. “Hemligheten” är den sista av tretton filmer i serien om Henning Mankells romanfigur Kurt Wallander. Tack och lov, borde man kanske säga…
Upplägget den här gången är ingenting vi inte har sett förut. En ung pojke hittas mördad och det visar sig att han blev våldtagen innan han dog. Fyndplatsen ger inga ledtrådar och man börjar misstänka att gärningsmannen vet hur polisen arbetar. En av kriminalinspektörerna som arbetar med fallet känner offrets pappa och lovar att sätta dit den skyldige, död eller levande. Ju längre polisen kommer i fallet, desto djupare tränger de in i ett nätverk av pedofiler och våldtäktsmän.
Det tar inte lång tid innan både frågor och irritationsmoment hopar sig. Namnen på de misstänkta gärningsmännen flyger genom luften och för att vara en svensk polisfilm är den otroligt snabb i vändningarna, fast på ett negativt sätt. Med det ökade tempot följer varken spänning eller nämnvärd dramatik, något som definitivt fanns i “Mastermind”, den andra Wallander-filmen som gick upp på bio. Slutscenen, filmens klimax, är väldigt tam om man jämför med de explosiva avslutningar vi ofta har sett i den betydligt bättre filmserien om konstapel Martin Beck och hans vapendragare Gunvald Larsson. I “Hemligheten” finns ingenting utöver det vanliga.
Manuset är baserat på “nyskrivet material från Henning Mankell”, vilket låter bra i PR-sammanhang, men blir i praktiken en rätt sorglig soppa av trista roller med ointressanta repliker. Krister Henriksson saknar en tydlig utstrålning och stundtals känns det som om han inte spelar huvudrollen i filmen som baseras på hans egen rollfigur. Den i vanliga fall sympatiske skådespelaren Mats Bergman har tilldelats den tråkigaste rollen som svensk film har skapat i år och inte helt oväntat är det Ola Rapace, hyllad för sin roll som Hoffa i “Tusenbröder”, som stjäl showen och är utan tvekan den bäste aktören i skaran.
“Hemligheten” är en dussinfilm som inte tillför något till genren och borde undvikas som en signal till dem som pumpar in pengar i gigantiska projekt av tveksam kvalitet.
Stephan Apelgren
Angela Kovacs,
Johanna Sällström,
Krister Henriksson,
Marianne Mörck,
Mats Bergman,
Ola Rapace
Brott, Thriller
Wallander 13 - Hemligheten
10 November, 2006
Svenska
90 minuter
2006