0.5
Publicerad kl 00:00 den 6 Jan 2005
av
Jag har anat det ända sedan filmen “Toy Story” hade premiär för snart 10 år sedan. Någon gång kommer något filmbolag att övertolka datoranimationens dragningskraft och tro att det bara är mediet som drar publik. Nu är den filmen här, “The Polar Express” är utan tvekan det sämsta jag sett inom datoranimationens värld.
En pojke börjar bli för gammal för att tro på tomten. Han ligger hemma i sin säng och väntar på att höra bjällrorna från tomtens släde. Då dundrar plötsligt ett ånglok in på gården och han får följa med på sitt livs resa i tåget som tar dig till nordpolen och tomtens verkstad.
Det första som slår mig med animationen är den nya tekniken som utvecklats och dragit upp filmens kostnader oerhört. Performance capture fångar upp skådespelarens alla rörelser, allt från att vifta med armen till en rynkad panna. Trots detta kan jag inte säga att animationen är slående bra, snarare tvärt om, rätt dålig. Det finns en anledning till att animationens första hjältar inte var människor, utan djur och karikatyrer. När Walt Disney gjorde “Snow White and the Seven Dwarfs” 1937 hade man jätteproblem med att animera Snövit och prinsen. Det är ett faktum som finns kvar än idag. Det svåraste som finns är att animera människor. Enligt mig ska man inte ens försöka. Det kommer inte att lyckas. Den detaljrikedom som finns i ett ansikte skulle ta år att animera och kosta snuskigt med pengar.
Filmens handling beskrevs bäst av Orvar i Filmkrönikan, “NK:s julskyltning på anabolasteroider.” Det är en perfekt jul, med vit snö överallt och 1000 nissar som fixar paket. Det ligger något plastigt amerikanskt över hela filmen som jag inte gillar alls. Karaktärerna är stela och enkla, sångerna och danserna i filmen är bara larviga och de tär det som är filmens problem. Alla tidigare datoranimerade filmer har riktat sig till båda barn och lite äldre människor. Det märktes inte minst på premiären av “The Incredibles” när medelåldern i biosalongen var 25 år. “The Polar Express” riktar sig bara till barn, åldergruppen är kanske spädbarnsålder till 12 år. Det är absolut ingen åldergrupp man tjänar in över 165 miljoner dollar på. Vad Warner Brothers tänkte när de distribuerade den här filmen har jag svårt att förstå mig. Tom Hanks brukar hålla god kvalitet men detta var ett rejält bottennapp.
Robert Zemeckis
Josh Hutcherson,
Michael Jeter,
Nona M. Gaye,
Tom Hanks
Animerat, Tecknat
The Polar Express
10 December, 2004
Engelska
99 minuter
2004