Publicerad kl 00:00 den 16 Sep 2004

Jason Bourne har efter många farliga uppdrag dragit sig tillbaka till en liten by i Indien. Han sitter inne med vaga minnen från hans tid som specialagent. En agent får inte helt oväntat uppdraget att likvidera Bourne. Likvideringen går inte som den ska och Bournes flickvän blir istället det oskyldiga offret. Bourne bestämmer sig sedan för att ta reda på sanningen bakom det faktum att han är jagad.

Att en oskyldig person blir jagad samtidigt som han försöker ta reda på sanningen har vi redan konfronterats med. I den populära tv-serien “24” är det agent Jack Bauer som är jagad. Detta samtidigt som han försöker lista ut den gastkramande verkligheten. Kanske är det där som Robert Ludlum fått sin idé till boken som “Bourne Supremacy” bygger på.

Matt Damon gör en näst intill prickfri huvudroll. Han är perfekt som den kalle och känslolöse Bourne. Han visar aldrig några känslor och agerar iskallt då de oförutsägbara situationerna uppstår. Även Joan Allen, som i filmen sköter utredningen mot Bourne, uppträder mycket skickligt som chef i det annars så mansdominerade yrket. Ett stort plus bör även ges till filmens tempo. Det står aldrig still och när det väl gör det är det alltid en befogad temposänkning för att publiken ska samla sig.

På den negativa sidan finns dock det stundtals omotiverade manuset. Det visas flera gånger scener som inte ger filmen någonting. Scener som stjälper mer än hjälper. Fotot blandar, en del scener saknar helt och hållet den struktur som behövs för att vi i publiken ska hänga med, andra scener är lysande fotograferade och den skakiga handkameran Oliver Wood använder sig av, ger ofta många fler dimensioner än en traditionell, stillastående kamera. “Bourne Supremacy” känns även för ljus, med tanke på filmens handling skulle en mörkare, och lite mer skrämmande attityd välkomnas.

“Bourn Supremacy” fungerar perfekt för James Bond-fansen som tycker agenten med rätt att döda har blivit lite mjuk och feg på senare år. Det är en intensiv actionfilm där du som gillade “Bourne Identity” kommer att ha minst lika roligt nu, som du hade då.

The Bourne Supremacy

Paul Greengrass

Brian Cox,